bil och husvagn på väg i grönskande landskap.

SOMMARTRENDER för rullande hem

Att hemestra har blivit alltmer populärt och du gör det givetvis bäst i ett hem på hjul. Här är nyheterna och trenderna för sommarsäsongen 2022.

Porträttbild man i vit skjorta, svart läderjacka.
Anders Wallsten.

Hallå där Anders Wallsten, chefredaktör på tidningen Allt om Husvagn & Camping, vad ser du för trender inom husvagns- och husbilsområdet just nu?

– Något man ser om man jämför försäljningsstatistiken för första halvåret i år med 2020 är ett enormt uppsving för mindre husvagnar. Det är fem, sex varumärken som säljer överlägset mest av sina små modeller, sådana som är lätta att dra och som det inte krävs mer än en vanlig personbil och B-körkort för att kunna ta sig fram.

bil och husvagn på väg i grönskande landskap.
De senaste åren har mindre husvagnar fått ett rejält uppsving. Flera modeller går att koppla till en vanlig personbil och kräver inte mer än B-körkort för att framföra. Här en Adria Action, pris cirka 250 000 kronor.

– Jag tror att uppsvinget beror på pandemin. I och med att vi inte har kunnat flyga reguljärt eller charter till olika turistorter och städer, har många testat att komma ut med husbil och husvagn i stället.

– Snittåldern har också sjunkit drastiskt för husvagnsägare. Det är flera yngre, som inte har mer än B-körkort, som skaffar husvagn. Ofta är det unga barnfamiljer som inte har kraven på att det ska vara stort och vräkigt.

Interiörbild på husvagn, matbord i förgrunden, sedan kök, sovrum i bakgrunden.
Skandinavisk design är känd för sin funktionalitet; japansk design är känd för sin minimalism. En mycket lyckad kombination när det gäller att ta vara på utrymmet i husvagn, således. Detta har tillverkaren LMC tagit fasta på i sin nya serie Tandero. Pris cirka 330 000 kronor.

Vad gäller för husbilar?

– Det har skett ett stort skifte för de svenska husbilstillverkarna. Alla köper motor och chassi från en biltillverkare, som de sedan bygger själva boendedelen på. Tidigare har 85 procent av alla husbilar i Sverige byggts på motor och chassi från Fiat, men på grund av den rådande halvledarkrisen har de haft problem med sina leveranser, och då har många bytt till motor och chassi från Mercedes och Ford i stället.

stor vit husvagn, frilagd bild.
Thor Airstream Estream är husvagnar utrustade med en elmotor som dels gör den enklare att parkera – helt utan bil och med hjälp av en fjärrkontroll – och dels minskar bränsleförbrukningen för dragarbilen, då vagnen själv ger skjuts. Vagnen är än så länge en prototyp.

Så lite mer premium?

– Ja, i alla fall när det gäller Mercedes. Samtidigt finns trenden med ”vanlife” där du köper en inredd skåpbil, eller inreder en själv, som du sedan antingen bor i eller använder som arbetsplats.

husbil på parkering med uppfällt tak, skyddat med myggnät.
Popup-tak har blivit mycket populära på så kallade plåtisar, mindre husbilar av skåpbilstyp. De öppnas upp framåt på bilen och har plats för säng med, om du har tur, vacker utsikt genom myggnätet. På bilden en Adria Twin Sports, pris cirka 900 000 kronor.

Finns det någon ny detalj som är populär just nu?

– Ja, på mindre husbilar, så kallade plåtisar eller campinginredda skåpbilar, har popup-tak blivit mycket populärt sedan sommaren 2021. Du kan alltså fälla upp taket och där uppe finns en säng som du klättrar upp till inifrån. Där uppe har du en fin utsikt via myggnätet.

Vad ser du själv mest fram emot inför säsongen 2022?

– Jag hoppas få en vanlig sommar igen, träffa människor som vanligt och kunna åka till ställen och uppleva äventyr. Jag har varit i 111 länder och bland annat bestigit Kilimanjaro och Mount Fuji och cyklat världens farligaste väg i bergen utanför La Paz i Bolivia. Men sådant får man avstå från på grund av pandemin. Så för mig blir det ett stort äventyr bara att få besöka safariparken Eriksberg i Blekinge. ●
Text: Henrik Emilson

frilagd bild på bil med husvagn. Husvagnen är dekorerad med stora gröna påmålade blad mot vit botten.
Ännu en prototyp. Dethleffs e.home är utrustad med en elmotor som minskar bränsleförbrukningen. Under en testresa från Tyskland till Italien, över Alperna, kunde vagn och en eldriven Audi färdas 386 kilometer på en laddning – och ha kraft kvar.

 

tidningsomslag
”Vanlife” har blivit mycket populärt och det finns flera konton på sociala medier om fenomenet. För många handlar det om två saker, att sälja sin bostad och göra sig fri från ett vanligt inrutat liv, samt att bygga själva bilen. Carl och Isabel Waite driver Facebookgruppen Vanlife Sverige som de startade efter att ha levt vanlife-liv under en längre tid, men känt sig ganska ensamma om det och ville träffa likasinnade. I dag har gruppen över 18 000 medlemmar. Paret driver även en populär podcast där de pratar om livet på vägarna och förra året kom de ut med boken Vanlife Sverige. En bok för dig som lever eller drömmer om att leva vanlife.