blå Jaguar E-typ cab fotograferad från sidan.

”Världens vackraste bil” fyller 60 år

Den gjorde stor succé när den lanserades för 60 år sedan. Alla ville ha en, eller åtminstone synas bredvid en. I dag är Jaguar E-type en bilhistorisk ikon som återuppstått – som elbil.
Text: Martin Engqvist. Foto: Jaguar m fl.

DET VAR SOM OM en revolution brutit ut. Femton år efter andra världskrigets slut var Storbritannien på fötter igen och epoken som skulle gå till historien som ”The Swinging Sixties” tog sin början. En stor och optimistisk ungdomsgeneration var redo att ta för sig av livet. De äldre kanske förfasade sig men kunde inte annat än se på när popmusik, minikjolar, piratradiostationer och en friare syn på sex vände upp och ner på kungadömet. Det var i England, och framför allt i London, allt det nya hände.

Audrey Hepburn och Peter O’Toole åkte E-type i filmen Hur man stjäl en miljon 1966.

1961, precis i starten av den här eran, lanserades Jaguar E-type. Tajmningen kunde inte ha varit bättre. ”Världens vackraste bil”, konstaterade Enzo Ferrari, som ju själv låg bakom en rad undersköna vagnar. Och visst hade han rätt, titta bara på bilderna här intill.

Bilen slog ner som en bomb och snart sågs alla ”som var någon” i en Jaguar E-type. George Harrison i Beatles hade en, fotbollsspelaren George Best och filmstjärnan Brigitte Bardot också. I USA körde stjärnor som Frank Sinatra, Roy Orbison, Steve McQueen och Tony Curtis Jaguar E-type.

MEN MAN BEHÖVDE inte vara stenrik för att köpa en E-type, som faktiskt var en förhållandevis billig sportbil även om den inte var någon folkvagn. 1961 fick man betala strax över 2 000 pund för en E-type, en Aston Martin DB4 kostade det dubbla och en Ferrari 250 GT tre gånger så mycket.

Anders Gothefors är en E-type-entusiast.

Ändå hade E-typen prestanda och väghållning som få av konkurrenterna. Den var ruskigt snabb för sin tid, toppfarten var uppemot 240 kilometer i timmen och 0–100 gick på strax över sju sekunder.

– Det är som att köra en stor gokart. Känslan att fara fram på en slingrig väg tidigt på morgonen när man förhoppningsvis inte möter någon är fantastisk, säger Anders Gothefors som har en E-type i garaget hemma i Umeå.

– Redan när jag var liten i slutet av 60-talet var E-type min favorit bland leksaksbilarna i sandlådan. Jag bestämde mig tidigt för att någon gång i livet äga en, men det dröjde innan jag hade råd att förverkliga den drömmen.

Anders E-type är från 1973 och har en V12-motor på 272 hästkrafter. Bilen är en så kallad 2+2, vilket innebär att den har ett litet baksäte och alltså är fyrsitsig. Det är Anders andra Jaguar E-type.

Anders E-type från 1973 är en 2+2, vilket innebär att bilen har ett baksäte.

– Jag sålde den första när jag fick ett bra bud på den, men abstinensen blev för svår efter bara några månader och jag köpte den jag har nu.

TOTALT TILLVERKADES drygt 72 000 Jaguar E-type mellan 1961 och 1975. Mer än 80 procent av dem gick på export, de flesta till USA. Cabrioletmodellen var och är populärast, men många kännare menar att den tvåsitsiga coupén är den allra vackraste. Cabbversionen är ändå snygg nog för Museum of Modern Art i New York, där en öppen E-type är en av bara sex bilar som ingår i de permanenta samlingarna.

Kanske svårt att tro i dag, men Jaguar E-type var en relativt billig sportbil när den kom.

60 år efter lanseringen har ”världens vackraste bil” fått nytt liv – som elbil. E-type Zero byggs av Jaguar på beställning med en gammal E-type som grund. Pris: runt tre miljoner kronor. I ett av de första exemplaren åkte Storbritanniens prins Harry och Meghan Markle till mottagningen efter sin vigsel 2018. Det var säkert en på många sätt härlig biltur. Men det underbara motorljudet från en original-E-type gick paret miste om. ●

I eldrivna E-type Zero förenas 1961 med 2021.

E-type-fakta

➞ Tillverkningsår: 1961–1975.

➞ Karossvarianter: Tvåsitsig cabriolet, tvåsitsig coupé, fyrsitsig coupé (kallad 2+2).

➞ Motor: Rak sexcylindrig på 3,8–4,2 liter och 265 hästkrafter (1961–1971), V12-motor på 5,3 liter och 272 hästkrafter (1971–1975).

➞ Prestanda: Toppfart 240–245 km/h, 0–100 km/h går på 6–7 sekunder beroende på motor och modell.

➞ Pris i dag: E-type må ha varit en jämförelsevis billig sportbil för 60 år sedan. I dag får man hosta upp en bra slant för ett fint exemplar – från runt 400 000 kronor upp till strax över en miljon, visar en snabb sökning på Blocket.