S/Y VARG – en sjunken skönhet som räddades ur havet

Historien om henne kunde ha slutat på havets botten i Australien. Men mot alla odds renoverades hon till sin forna glans. Sedan sommaren 2021 är S/Y Vargs hemmahamn Stockholm. Kombi får en segeltur tillsammans med de nya ägarna Claes och Emil Hultling.

DEN SMÄCKRA SEGELBÅTEN drar blickarna till sig där hon skrider fram genom Skurusundet i Stockholms inlopp. Claes Hultling och hans son Emil Hultling, med besättning, är ute på en tur med S/Y Varg, en båt byggd för kappseglingsklassen R8. Även för ett otränat öga sticker den vackra träbåten ut bland de andra fritidsbåtarna. Skrovet är byggt i Huon pine, ett trädslag från Tasmanien, och däcket av teak har glänsande detaljer i mahogny.
– Hon är ritad 1924 av norske Johan Anker som brukar kallas ”linjernas mästare”. När man ser Varg förstår man varför, säger Claes Hultling. Han är läkare och en passionerad seglare. I 25-årsåldern ägde Claes en likadan R8 som Varg, tillsammans med ett par vänner.
– Den var också ritad av Anker, men byggd några år senare. När vi köpte den 1979 var den lite sliten men helt underbar – om än ganska krävande – att segla. De är ju kappseglingsbåtar! Emil, som sitter vid rodret, ser ut att mysa.
– Hon är fantastisk och väcker uppseende. Alla man möter ger uppskattande kommentarer, vinkar och ger tummen upp, säger han.

EFTER EN DYKOLYCKA 1984 är Claes Hultling förlamad från bröstet och ner. Sedan dess har han ägnat sitt liv åt rehabiliteringsmedicin för ryggmärgsskadade. I det arbetet är seglingen en viktig del. 1987 bildade han tillsammans med några andra intressenter stiftelsen Skota Hem, en segelverksamhet för funktionsnedsatta.
– Efter olyckan sålde jag min andel i båten och skaffade mig en lämpligare och mer lättmanövrerad båt, en ”Mini-Tolva”. Att sluta segla var aldrig aktuellt, säger Claes.

– Det är också något som vi kan dela tillsammans. Intresset för Varg och seglingen stärker banden mellan pappa och mig, säger Emil. Att Claes sitter i en R8 igen, tillsammans med Emil, kan vi tacka svenskättlingen Kraig Carlström för. För historien om den drygt 15 meter långa kappseglingsbåten kunde lika gärna ha slutat på havets botten om inte Kraig Carlström hade förälskat sig i vraket och bestämt sig för att rädda henne.
– Kraig är en av Australiens mest erkända fotografer och en hängiven seglare. När han hittade Varg blev han blixtförälskad – trots att hon var i ett bedrövligt skick, berättar Claes.

För tre år sedan nåddes Emil och Claes Hultling av ryktet att S/Y Varg var till salu i Augustson.

BERÄTTELSEN OM S/Y VARG – S/Y står för ”Sailing Yacht” – börjar i Norge, där hon byggs 1924 åt den norske vin- och konjakshandlaren Alfred WG Larsen. Han vill ha en snabb kappseglingsbåt att tävla med i England, där segling med R8-båtar är stort. Men efter bara några år säljer han Varg till engelsmannen Lord Henry Forster, generalguvernör i Australien, som i sin tur avyttrar båten till en affärskontakt – Frank Albert. Familjen Albert tävlar framgångsrikt med Varg under många år. Hon tas hela tiden om hand, som den skönhet hon är. Men efter ytterligare ägarbyten börjar förfallet. På 1970-talet byggs hon om och skicket blir allt sämre. Till sist sjunker Varg i Sydneys hamn. I början av 2000-talet bärgas hon och Kraig Carlström får syn på vraket. Då är skrovet som en svamp fylld med vatten. En länspump går dygnet runt för att hon över huvud taget ska hållas flytande.
– Med hjälp av skickliga båtbyggare i Tasmanien rekonstruerar de henne från scratch med hjälp av Ankers gamla ritningar. Det är därför skrovet är i träslaget Huon pine, berättar Claes. Det omfattande arbetet tar åtskilliga år och kostar ungefär nio miljoner kronor. Kraig Carlström njuter av den nybyggda Varg i ett decennium. Men när han fyller 75 år känner han att det är dags att växla till en lugnare skuta.

CLAES HULTLING NÅS AV ryktet om att Varg är till salu via en gemensam bekant. När Claes och Kraig får kontakt uppstår omedelbart tycke. Kanske spelade Kraigs svenska rötter in – hans farfar kom från Karlskrona.
– Det var på våren 2020. Jag bearbetade Kraig i ett år. Jag skickade bilder från åren med ”min” Varg, beskrev min historia och vision med Skota Hem. Dessutom tycke jag att det vore ett roligt projekt för Emil och mig – att få ”knyta ihop säcken” och få hem Varg till Sverige. Kraig Carlström höll med och till slut gick affären i hamn.
– Nu försöker vi använda henne för att få fler att upptäcka segling, säger Emil.