INLANDSBANAN – långsam färd genom Sveriges inre

Gör en tågresa genom Sverige i sakta mak upp mot midnattssolen. Inlandsbanan ger dig möjlighet att uppleva ett bortglömt Sverige som är svårt att se på annat sätt.

”TID FÖR AVGÅNG!”, ropar tågvärden Elisabeth Eriksson.

Jag står på perrongen vid station Morastrand där Siljans vattenspegel glittrar mellan björkarna. Vi kliver ombord på den rälsbusslika motorvagnen med texten Inlandsbanan i röda bokstäver på vit botten.

Vagnen brummar i gång och det bär i väg. Det är ingen kort tågresa jag inlett. Inlandsbanan är totalt 130 mil från Kristinehamn till Gällivare, men många gör som jag och väljer att börja färden i Mora.

Det första jag noterar ombord på tåget är den påfallande mysigheten. Allt har överblickbara proportioner. Personalen består av två personer: en förare och en tågvärd. Här finns toalett och ett litet ta-själv-kafé med låga priser. Vid sätet välkomnas jag av karta och en meny där jag kan förbeställa mat på de olika matstoppen norröver. Vagnen är så liten att det nästan känns som att vi tjugo passagerare åker i vårt privata tåg.

Dessutom åker vi lagom fort. Som mest 110 km i timmen, men ofta mycket långsammare för att vi ska hinna njuta då vi passerar en älv, ett vattenfall eller ett sjösystem. Färden går främst genom skog och vildmark. Ibland överraskar små byar och gårdar som inte tycks ha några vägförbindelser. De gamla stationshusen liknar ett slags utomhusmuseer. Att resa med Inlandsbanan är en färd i ett Sverige som är svårt att uppleva på annat sätt. En resa genom den stora otillgängligheten bortom motorvägar och större samhällen.

Ett av resans många stopp är vattenfallet Storstupet i norra Dalarna.

DÅ OCH DÅ gör vi givetvis stopp. I Fågelsjö kan vi köpa ångande nybakade kanelbullar och kaffe direkt vid rälsen. På promenadavstånd ligger Fågelsjö gammelgård som bommades igen i början av nittonhundratalet när ägarparet flyttade till nytt boningshus och av en nyck lämnade alla tillhörigheter kvar i det gamla huset. Först i modern tid öppnades huset och har blivit ett fantastiskt museum och en av sju världsarvslistade Hälsingegårdar.

Redan här hoppar ett par passagerare av för att utforska trakten. Tack vare banans praktiska tågluffarkort finns många möjligheter att göra avstickare från tågfärden för att sedan fortsätta den en annan dag. Många kliver av längre norrut för att fjällvandra.

Inlandsbanan började byggas 1907 men färdigställdes inte förrän 1937. Grundtanken var att skapa ett alter-nativ till Norra stambanan vid kusten, och ge möjligheter för industrin i norra Sveriges inland. Det gick så där. De ekonomiska vinsterna var blygsamma, och banan lades efter hand ner. År 1993 återuppstod Inlandsbanan och har med tiden blivit alltmer populär för turisttrafik, speciellt de senaste åren.

 

FRAMÅT KVÄLLEN beundrar vi mäktiga Storsjön genom tågfönstren och rullar slutligen in i Östersund. Jag övernattar i staden och gör dagen efter en behaglig tur på elcykel på Frösön, där sevärdheterna duggar tätt. Även frilufts-museet Jamtli med rollspelande aktörer i tidstypiska kläder blir en upplevelse, liksom mötet med de tama älgarna på Moose Garden i Orrviken ett par mil utanför Östersund.

Tredje dagen fortsätter jag med Inlandsbanan norrut. 14 timmars tågresa väntar. Det blir en meditativ och lugn färd med gott om tid att läsa böcker och lyssna på musik i hörlurar.

Utanför fönstret blir landskapet mer och mer storslaget. Skogarna blir  glesare och ger plats för renbetes- marker och myrar där ängsullen  blommar. De breda älvarna imponerar. Sammanlagt passerar Inlandsbanan över 38 större vattendrag.

Härliga pauser för mat och sträcka på benen hör till. Den rökta fjällrödingen på Bergmans Fisk och Vilt i ett soligt Vilhelmina smakar ljuvligt. Hemgjord lingonglass i Sorsele hinns också med, liksom ett fotostopp vid polcirkeln.

 

SLUTSTRÄCKORNA GÖR VI tillsammans med Maria Strömbäck Svärd, vår tredje tågvärd sedan starten i Mora och lika påläst och kunnig guide som de andra. Hon har dessutom en ådra som under-hållare och sjunger den gamla Thore Skogman-slagdängan Bergsprängartango när vi närmar oss Gällivare.

– Jag är så stolt över den här järn-vägen, säger hon. Att nitton kommuner kan äga den tillsammans och enas kring driften av den.

För Maria är jobbet som tågvärd speciellt. Hon är född i Hälsingland och hennes morfar Sixten var rallare och har byggt delar av Inlandsbanan.

– Han berättade att de kunde sova tjugo man i samma barack. I bästa fall hade de ett draperi att dra för sängen.

Att anlända till Gällivare klockan tio på kvällen i flödande midnattssol känns rentav kungligt. Efter en snabb incheckning på mitt hotell finns ingen tid att förlora. Jag beger mig direkt upp till högfjället Dundret för våfflor och hjortronsylt i toppstugan.

Fjällvärldens vyer, insvepta i honungsgult ljus, med Kebnekaise  miltals bort, är en syn jag kommer behålla mycket länge.

Sverige är ett långt land och med Inlandsbanan får jag verkligen känsla för landets sträckning.

 

Några av Inlandsbanans höjdpunkter:

➞ Kristinehamn. Välbevarade stads-miljöer, skärgårdsnatur i östra Värnen och berömd Picasso-skulptur.

➞ Mora. Zornmuseet och kultur- bygden kring Siljan. Den stora upplevelseparken Tomteland.

➞ Fågelsjö. Unikt välbevarade Fågelsjö gammelgård, en av sju världsarvslistade Hälsingegårdar.

➞ Sveg. Mankellbron är en av Inlands- banans två kombibroar med en enda körbana för både tåg och biltrafik. Döpt efter författaren Henning Mankell.

➞ Östersund. Kulturhistoria på frilufts-museet Jamtli, natur och historia på Frösön. Ångbåtsturer på Storsjön. Storsjöodjurets son Birger vill många barn träffa.

➞ Vilhelmina. Det fina hembygds-museet och Vilhelmina kyrkstad.

➞ Arvidsjaur. Lappstaden är äldre bebyggelse för långväga kyrkobesökare med rötter i 1600-talet.

➞ Pite älv. En av Sveriges fyra oregle-rade älvar och en mäktig syn när tåget stannar på bron över älven.

➞ Sorsele. Inlandsbanemuseet ger inblick i hur järnvägen byggdes och väl värt stoppet här.

➞ Jokkmokk. Àjtte fjäll- och same-museum. Handgjorda smycken från Jokkmokks Tenn. Fjällbussarna till norra Lapplands fjällvärld.

➞ Gällivare. Fjället Dundret för vandring och skidåkning, möjligheter till paddling och fiske, porten till norra Lapplands fjällvärld och världsarvet Laponia med nationalparker som Stora sjöfallet, Sarek och Padjelanta.

 

Fakta Inlandsbanan

➞ Längd: 1 288 km.

➞ Antal broar: 250 stycken.

➞ Antal stationer: 70 (Man stannar bara vid några av dessa.)

➞ Antal tunnlar: En enda, 50 meter lång, strax söder om Jokkmokk.

➞ Byggår: Inlandsbanan har byggts i etapper. Den första delen mellan Östersund och Ulriksfors byggdes 1907. Helt färdig stod banan i sin hela sträckning först 1937.

➞ Aktuellt: De senaste åren har blivit en återkomst för Inlandsbanan. Passagerarstatistiken pekar uppåt. Just nu förnyar man sitt fordonsbestånd för bekvämare resor. En nygammal satsning är Vildmarkståget, som kör med större vagnar och restaurangvagn i lyxiga paketresor.

➞ Mer info: På inlandsbanan.se hittar du prisuppgifter och allt annat du behöver för att planera din resa.