Vroom, krasch, bang!

Vet du hur en V8:a låter? En V6:a? Ett flygplan från andra världskriget? Det vet Linus Anderberg som i sitt yrke spelar in motorljud – och bilkrascher – som du sedan hör i filmer och i datorspel.

LINUS ANDERBERG KAN få de mest konstiga förfrågningar när det kommer till motorljud. Ofta leder det till rena detektivarbetet.

– Vi fick en förfrågan om att spela in två flygplan från andra världskriget. Ett Corsair som amerikanarna hade på hangarfartygen och som kunde fälla upp vingarna, samt en Mitsubishi Zero som japanerna hade när de bombade Pearl Harbor. Det visade sig att det bara finns ett enda sådant flygplan i hela världen med originalmotor och som är flygande, berättar han.

Linus är delägare i företaget Pole Position Production som har världens största bibliotek med motorljud, ljud som till största del används i filmer, tv-serier och i dataspel. Det är allt från vanliga bilar till sportbilar, bilar som kvaddas, helikoptrar, stridsvagnar eller just flygplan. Inspelningen sker helst på en tom racerbana eller ett tomt flygfält.
– Asfalten måste vara bra och det fungerar inte med betong för då hörs skarvarna.

DET TAR EN DAG för teamet av recordister och förare att spela in motorn på olika varvtal, så hela registret fångas. Det kan ske med upp till 16 olika mickar som monteras på bilen och placeras längs banan. Sedan kan Linus och hans medarbetare antingen leverera en datafil med råmaterial eller så gör de en färdig ljudproduktion som läggs till filmens eller spelets ljudspår. Även om mycket kan gå snett vid inspelningen med ösregn, fordon som inte startar eller indragna flygtillstånd, är det på pappret ändå relativt enkelt. Däremot kan det vara betydligt svårare att hitta vissa motorer, som de två flygplanen från andra världskriget.
– Till slut hittade vi dem på ett museum i Kalifornien där de även använde planen. Vi kontaktade museet om att hyra planen, hyrde ett flygfält i Apple Valley, hyrde in personal, flög dit planen och spelade in, berättar Linus.

Men innan inspelningen kunde bli av fick han förhandla med det amerikanska filmarbetarfacket samt sammanställa en cirka två centimeter tjock lunta med försäkringspapper som täckte allt från personal till själva planet.

OM BESTÄLLAREN VILL HA en Volvo V40 är det enkelt för teamet att hitta bilen och spela in lokalt, om den inte redan finns i företagets ljudbibliotek. Men andra gånger kan det alltså gå åt enorma summor för resor, transporter och arbetstimmar för att spela in ljuden.  Är det verkligen värt det?

– Ja, film- och spelindustrin har utvecklats enormt. Om du går tillbaka till 1970-talet så kunde du ju höra däcktjut på en grusväg! I dag är publiken mer kunnig och vissa kan höra skillnad på en V6 och en V8, eller är nördar som kan allt om andra världskriget. Är det en Sherman-tank som visas och ljudet är fel, då märker de det och det förstör upplevelsen.

Linus märker att budgetarna blivit större och att det satsas mer på det autentiska. Han berättar att förr spelade man in ljudet av en bil, spelade ingen roll vilken, till att det skulle vara en V8, spelade ingen roll vilken, till att det i dag ska vara en exakt modell eller till och med komponentspecifikt.

– Det ska vara den här stridsvagnen, med den här växellådan … Vi fick en sådan förfrågan och där hade vi tur. Jag kontaktade tillverkaren i Amsterdam som berättade att de har en verkstad här i Stockholm som servar gruv-maskiner, som har just den växellådan. Perfekt!

En dag på jobbet i underhållningens tjänst. Linus och hans kollegor spelar in ljud från vanliga personbilar till allt från stridsvagnar, flygplan och bilkrascher som används i filmer, tv-serier och spel. Bilderna är tagna från Pole Position Productions Youtube-kanal där du kan se hur inspelningarna går till.

DET KANSKE INTE ÄR så konstigt att Linus gör det han gör. Hans pappa höll på med dragracing på hög nivå och han är mer eller mindre uppvuxen på racer-banor runt om i Sverige. Han hamnade dock själv i restaurang- och sedan it-branschen. Det sistnämnda gjorde att han hade råd att köpa sportbilar och då väcktes motorintresset igen. Han har garage med lyft och gillar att mer eller mindre framgångsrikt meka med bilarna. När Pole Position, som då endast arbetade med musik, skulle spela in ljudet av sportbilen Dodge Viper kom de i kontakt med Linus, som hade en sådan, och dessutom hade vänner med andra sportbilar. När bolaget växte och förfrågningarna för fler motorljud ökade, blev Linus till-frågad att gå in som delägare.

Ett av de svåraste uppdragen de fått var när spelföretaget Dice i Stockholm ville ha ett ljud till sin framgångsrika spelserie Battlefield.

– De berättade att under andra världskriget experimenterade tyskarna med en missil som skulle kunna nå London. Den drevs av en pulsjet som var en tidig uppfinning av en jetmotor.  Den låter väldigt speciellt med ett pulserande ljud. När de flög hördes de tydligt och när de skulle fällas stängdes motorn av – sen tystnad och terror. Just en sådan ville Dice ha.

Det finns ju inga sådana raketer längre, men … Linus hittade några ”galningar” i Svarthålet i Norrland som hade byggt en skoter med en pulsjet för att kunna åka så snabbt som möjligt.

– De hade med skotern på ett event och då kunde vi spela in ljudet. Det var verkligen unikt, säger han.

 

LINUS BERÄTTAR ATT Pole Position har sökt samarbeten med olika museer för att kunna bevara äldre billjud för framtiden. Som till exempel ljudet av Formel 1-bilen BRM, en V16 som byggdes 1943. Det finns fyra i världen, varav en går att köra. Linus och hans team fick möjligheten att spela in den.
– Den är så extremt bisarr. Det är 400 hästkrafter monterade i en lådbil. Det går inte att jämföra ljudet med något annat. Det var som i en dröm, säger han.

Linus har varit med och samlat ihop till världens största bibliotek av motorljud.