Rullande dyrgripar

En vecka varje sommar visas många av världens mest värdefulla veteranbilar på ett och samma ställe – Pebble Beach i Kalifornien. Flera av dem är till salu också. För mångmiljonbelopp.

Bild på gamla bilar som tar sig fram på Pebble Beach Tour d'Elegance
Under tisdagens tolv mil långa ”Tour d’Elegance” har vem som helst möjlighet att beundra de vackra gamla bilarna.

DET MÅSTE VARA planetens mest exklusiva trafikstockning. Så är det inte heller vilka bilar som helst som köar i gryningen för att så småningom sakta, sakta få rulla ut till sina anvisade platser på det minutiöst ansade gröna gräset. Så här tidigt på morgonen är nästan bara bilarnas ägare, eller ägarnas mekaniker, på plats. Och tv-stjärnan Jay Leno, men vi återkommer till honom.

Om några timmar kommer omkring 15 000 personer att mingla runt bland de parkerade gamla klenoderna på det som till vardags är 18:e hålet på golfbanan Pebble Beach Links strax utanför Monterey i Kalifornien. Var och en har betalat inträdet på drygt 5 000 kronor. Överskottet går till väl-görande ändamål.

Det är söndag och sista dagen för Monterey Car Week, en augustivecka som varje år lockar stenrika bilsamlare och entusiaster från hela världen.  Veckans höjdpunkt är just söndagen och arrangemanget Pebble Beach Concours d’Elegance. Det är en tävling där skoningslösa domare utser vinnar-bilar i olika klasser – och till sist en som koras till Best in Show. Jurymedlem-marna skärskådar bilarna i minsta detalj. Inget får ha missats i restaure-ringen, varje skruv och mutter ska vara av korrekt typ, inga genvägar ska ha tagits och inga skavanker förekomma. Dessutom måste allt som gjorts med varje bil vara noga dokumenterat.

Rad efter rad av klassiska Ferrari

DE UNGEFÄR 150 BILARNA på gräset är av alla tänkbara årgångar från tidigt 1900-tal och framåt. Tyngdpunkten ligger dock på bilar från tiden mellan första och andra världskriget, av många ansedd som bilhistoriens gyllene epok. De flesta av dem har amerikanska ägare. Andra har transporterats till Pebble Beach från Europa, och några så långt som från Hong Kong, Japan, Taiwan, Thailand och Australien. Nästan alla har de två saker gemensamt: de var mycket dyra redan som nya och ofta tillverkade i mycket små upplagor. I dag är många av dem värderade till tiotals, ja hundratals, miljoner kronor, precis som klassiska konstverk av de stora mästarna. Här syns tillverkare som Rolls-Royce, Ferrari, Bugatti, Bentley, Mercedes, Lincoln och Cadillac – men också lyxmärken från svunna tider, som Hispano-Suiza, Duesenberg, Talbot-Lago, Pierce-Arrow och Auburn.

Det finns kändisar att titta på också. Racinglegendarer som Jacky Ickx och David Coulthard syntes på Pebble Beach i år, och både Jerry Seinfeld och Clint Eastwood (som varit borgmästare i närbelägna Carmel) brukar vara här. En som definitivt inte missar Concours d’Elegance är komikern, tv-program-ledaren och bilsamlaren Jay Leno. Han brukar som sagt vara på plats redan vid sjutiden på söndagsmorgonen för att inte bara se bilarna när de kommer – utan också höra dem.

–­ Moderna bilar låter likadant. Att få höra bilar från 1900-talets början och framåt i historien är fascinerande, säger han till en tv-reporter under årets utställning.

DEN SOM INTE HAR råd, eller lust, att betala 5 000 kronor för att se de vackra bilarna på Pebble Beach har ändå chansen tidigare under veckan. På tisdagen rullar alla traditionsenligt en tolv mil lång rutt längs den vackra Stillahavskusten. Då kan vem som helst njuta av den spektakulära raden av ovärderliga konstverk, bilar man annars i bästa fall kan se på museer. Eller inte alls, eftersom många av dem ingår i privata samlingar.

FRAMÅT EFTERMIDDAGEN på söndagen är det dags att presentera årets Best in Show på Pebble Beach, utställningens bästa bil alla kategorier. Det blir en makalöst vacker Duesenberg från 1932 som i ett regn av konfetti rullar fram inför den applåderande publiken.

– Att vinna här är varje bilsamlares dröm, säger den stolte ägaren, mång-miljardären Lee Anderson från Florida, efter prisutdelningen.

Han berättar för tv-teamet att det har tagit auktionshuset RM Sotheby’s renoveringsavdelning tre år att restau-rera bilen.

Lee kan räkna med att ha blivit ännu lite rikare tack vare priset. En bil som vunnit Pebble Beach Concours d’Elegance blir historisk – och ökar därmed ytterligare i värde. Det handlar om proveniens, som vi som följer Antik-rundan på tv fått lära oss.

Klassiker under klubban
Minst lika fascinerande som söndagens Concours d’Elegance är de auktioner som arrangeras under Monterey Car Week. Här säljs samlarbilar av samma kaliber som dem som ställs ut på Pebble Beach. Kristiderna till trots slogs försäljningsrekord detta år.

➞ Under veckans fem stora auktioner såldes lite drygt 790 bilar för samman-lagt 469 miljoner dollar, strax över 5 miljarder kronor.

➞ 110 bilar klubbades för mer än 1 miljon dollar styck.

➞ Årets dyraste bil var en Ferrari 410 Sport Spider från 1955 som såldes på RM Sotheby’s auktion för 22 miljoner dollar, motsvarande 236 miljoner kronor. Rena fyndet, med tanke på att bilen förväntades gå för 30 miljoner.