Bild på Ronnie Peterson i sin Formel 1-bil inför ett race.

Med full fart in i historien

I september 1978 dödskraschade Ronnie Peterson på Monzabanan i Italien. Än i dag pratar entusiaster om hans körning och snabbhet – och han är för evigt inskriven i racinghistorien som en av de allra största. Roland Nygren i Nyköping är ett hängivet Peterson-fan och har en unik samling bilder och modellbilar.

Bild på Ronnie Peterson i sin Formel 1-bil inför ett race.
Klar för start. Många menar att Ronnie Peterson var världens bästa förare i sin generation.

ALLA SOM SÅG det på tv trodde att det hade slutat väl. Först, när tittarna såg den brinnande bilen, hade det känts hopplöst. Men konkurrenten och vännen James Hunt sparkade bort ratten och drog ut Ronnie Peterson ur eldhavet. Innan Ronnie fördes bort i ambulansen vinkade han svagt. Det kändes lugnt. Men morgonen därpå möttes racingvärlden av ett chockbesked: Ronnie Peterson var död.

RONNIE PETERSON FÖDDES 1944 i Örebro och inledde sin racingkarriär redan som barn. Hans pappa, konditorn Bengt Peterson, konstruerade en gokart-ram som var revolutionerande, och redan andra säsongen blev sonen svensk mästare. Framgångarna fortsatte och runt skiftet 1960–70-tal strömmade folk till svenska racerbanor för att se duellerna i Formel 3 mellan Ronnie och Reine Wisell, svenska förare som också dominerade i EM. Ronnie vann oftast. I depån på Mantorpbanan utanför Mjölby knallade den tonårige Roland Nygren runt med sin dyrt förvärvade systemkamera av märket Konica. På den tiden var depån en öppen plats. Han kom lite närmare Ronnie än Reine med kameran, fick till och med en liten pratstund. Därmed var Rolands val – för den tidens motorsportfans som valet mellan Tommy Steele och Elvis Presley – givet.

Bild på Ronnie Peterson-fantasten Roland Nygren framför en vägg fylld med Ronnie Peterson-fotografier.
Hemma hos Roland Nygren i Nyköping hänger mängder av bilder på Ronnie Peterson. Många har Roland själv tagit.

Roland kunde sedan följa Ronnie Petersons väg upp till Formel 1 där han redan den andra säsongen, 1971, slutade som VM-tvåa och 1973 vann sitt första lopp. Samma år kom Formel 1-cirkusen till Anderstorp och häpna världsstjärnor fick köra på en bana byggd på en småländsk torvmosse och sova över i ”cowboystaden” High Chaparral, en och en halv mil därifrån. Även Roland var där med sin kamera.
– Nu var det lite svårare, jag fick smita in i depån och emellanåt blev jag utkastad. Men det var bara att försöka igen, säger han och minns hur Ronnie var på väg att göra sannsagan om Formel 1 på Anderstorp, det första Sveriges Grand Prix, fulländad. Han var nära att vinna loppet, men drabbades av en smygpunka på sin Lotus som gjorde att nyzeeländaren Denis Hulme kunde smita förbi på näst sista varvet.

Bild på Roland Nygren när han skapar en modell av en Formel 1-bil.
Rolands modeller är enormt detaljrika.

DEN 10 SEPTEMBER 1978 hade Roland Nygren som så många andra svenskar bänkat sig framför tv:n för att se Italiens Grand Prix, som skulle avgöras på den klassiska racerbanan Monza. Ronnie Peterson satt åter i en Lotus, efter några år i sämre stall. Han låg tvåa i VM, men det var uppenbart att det fanns en order på att hans stallkamrat, amerikanen Mario Andretti, skulle vinna VM så att Lotus kunde sälja fler bilar i USA. Ronnies fans roades dock vid de tillfällen han gick upp vid sidan av Andretti på rakorna för att visa att han hade kunnat passera om han bara hade fått för Lotusstallets ledning.

DEN OERFARNE STARTERN på Monza släppte i väg fältet för tidigt. Bilarna som var på väg in i de bakre startleden hade inte hunnit stanna; de höll en hastighet på runt 80 kilometer i timmen. Fältet trängdes ihop. I farter över 200 kilometer i timmen touchade Riccardo Patreses Arrows James Hunts McLaren, som i sin tur träffade Ronnies Lotus. Den svarta Lotusen körde rakt in i ett räcke och fattade eld. Hemma i soffan sträckte en lättad Roland Nygren en knuten näve i luften när han såg Ronnie vinka. Han lugnades också av rapporter från sjukhuset i Milano att prognosen var god. Men på natten gick små fettklumpar från Ronnie Petersons frakturer ut i blodet och orsakade att lungor och njurar slutade att fungera. Till slut stoppades syretillförseln till hjärnan. Han förklarades hjärndöd på morgonen.
Den 15 september begravdes Ronnie i S:t Nicolai kyrka i Örebro. Cirka 5 000 människor väntade utanför. Det var en dag för minnen, en dag då det slogs fast att Ronnie var den bästa föraren som aldrig fick bli världsmästare. Troligen fanns förklaringen i tanken att Ronnie Peterson var en för bra förare för sitt eget bästa. Förare som Niki Lauda och Mario Andretti har sagt att Ronnie var den bästa förare de sett, men att han hade en svaghet när det kom till teknik och att ställa in bilen. Det kan illustreras i en historia från hans mekaniker Åke Strandberg:
– Jag minns en träning när Ronniesbåda bilar lade av. Då lånade han Emerson Fittipaldis bil som var anpassad för just honom, och Ronnie körde lika fort med den.

Arkivbild på Ronnie Petersons körandes i hans Lotus-bil under Sveriges Grand Prix 1975.
Ronnie Peterson i sin Lotus under Sveriges Grand Prix på Anderstorp 1975.

MED ÅREN INSÅG Roland Nygren att han hade en bildskatt som få, eftersom han kommit så nära Ronnie under hans tidiga år. Han började också bygga modeller av Ronnies bilar – i allt från den traditionella leksakbilsskalan 1:43 upp till skala 1:12, modeller en bit över 30 centimeter. I dag fyller de ett rum i villan i stadsdelen Rosenkälla i Nyköping. Både bilder och bilar har ställts ut på museet i Ronnie Petersons hemstad Örebro. Och pizzeria Monza i Örebro har fått låna några av modellerna.
– Många har bild- eller bilsamlingar. Min samling blir unik, eftersom jag har båda, säger Roland. På sina nio Formel 1-säsonger körde Ronnie Peterson 123 GP-lopp. Han vann 10 och tog 26 pallplatser.

Ronnie Peterson
Levde: 1944–1978.
Familj: Hustrun Barbro (1947–1987). Dottern Nina (född 1975).
Bodde: Maidenhead, väster om London (granne med bland andra Beatles-gitarristen George Harrison).
Karriär: Två individuella andraplatser i F1, 1971 (March) och 1978 (Lotus). 10 GP-vinster. Två segrar i konstruktörs-VM med Lotus, 1973 och 1978. Svensk mästare i Formel 3 1968 och 1969.