8 bilar som förändrade världen

Biltillverkarna spottar ur sig nya modeller varje är – och ska vi vara ärliga känns de flesta som snarlika varianter av samma beprövade recept. Men ibland kommer något helt nytt, något som vänder upp och ner på allt.

5 bubblor på rad på en gräsplan, med höghus i bakgrunden.
5 av 21 miljoner. Foto: Volkswagen.

Där allt började • Benz Patent-Motorwagen

sv/v på bil trehjulig bil med stora "cykelhjul".
Världens första bil.

Den tyske ingenjören Carl Benz skapelse Benz Patent-Motorwagen från 1886 ser kanske inte mycket ut för världen. Men den spinkiga trehjulingen med sin motor på knappt en hästkraft anses vara världens första bil. 25 exemplar byggdes mellan 1886 och 1893.

 

1926 slogs Carl Benz företag ihop med motor- och biltillverkaren Daimler och började producera bilar under varumärket Mercedes-Benz.

 

Första Folkbilen • Ford Model T

sv/v bild på bil fotograferad från sidan.
T-Ford från 1908

T-Forden såg dagens ljus 1908 och hade en enkel och robust konstruktion som i sig inte var särskilt uppseendeväckande. Men just enkelheten gjorde bilen relativt billig och när Ford 1914, som första tillverkare i världen, började bygga bilar enligt löpandebandprincipen revolutionerade man bilindustrin. Bilen var inte längre något enbart för de rika.

 

Priset för en T-Ford sjönk faktiskt successivt, från 850 dollar 1908 till 250 dollar 1927, då tillverkningen upphörde. Totalt gjordes 15 miljoner T-Fordar, vilket under tillverkningsperioden var ungefär hälften av alla bilar som producerades i världen.

 

Älskad krigshjälpte • Willys Jeep

Grön jeep fotograferad från sidan.
Jeepen började som militärfordon … Foto: Stellantis

Bilen som vann andra världskriget. Nja, kanske inte riktigt, men Jeepen hade en mycket stor betydelse för de allierades seger över Nazityskland. Det lätta, kompakta och fyrhjulsdrivna terrängfordonet började tillverkas 1941 på uppdrag av den amerikanska armén. Jeepen tog sig fram överallt, kunde släppas i fallskärm från flygplan och användas som allt från dragbil och sjuktransport till spanings- eller stridsfordon.

bild från gammalt reklamblad
… men snart kom också en civil version.

Gick den mot förmodan sönder krävdes inte mycket mer än hammare, ståltråd och tuggummi för att laga den. Efter kriget fick Jeepen en civil karriär som pågår än i dag, och den är föregångare till alla terränggående bilar.

 

Hela världens bubbla • Volkswagen Typ 1

5 bubblor på rad på en gräsplan, med höghus i bakgrunden.
5 av 21 miljoner. Foto: Volkswagen.

Adolf Hitler var personligen engagerad i arbetet med att ta fram en bil som varje tysk familj skulle ha råd att köpa. Uppdraget att konstruera den gick till österrikaren Ferdinand Porsche (ja, den Porsche). Men kriget kom emellan och någon serieproduktion av Volkswagen Typ 1 kom inte igång förrän fredsåret 1945.

Bilens konstruktion var genialt enkel. Den luftkylda motorn och växellådan var placerade tillsammans i direkt anslutning till de drivande bakhjulen, vilket höll produktionskostnaderna nere.

Volkswagen Typ 1 erövrade inte bara Tyskland, utan hela världen. När det sista exemplaret rullade ut från en fabrik i Mexiko 2003 hade drygt 21 miljoner ”bubblor” tillverkats. Världsrekord.

Liten bil med stor betydelse • Mini

Bil i genomskärning plåtad från sidan.
Halv hundkoja.

Minin från 1959 är alla moderna småbilars urmoder med sin tvärställda motor, framhjulsdrift, lådformad design och ett hjul i varje hörn. Trots de pyttesmå̊ yttermåtten gick det att klämma in fyra vuxna (men inte särskilt långa) personer i kupén och ett par matkassar i bagageutrymmet med den karaktäristiska bakluckan av brevinkastmodell. Geniet bakom hundkojan, som vi alltid kallat den i Sverige, var ingenjören och formgivaren Alec Issigonis som några år efter lanseringen adlades av drottning Elizabeth.

Röd Mini med nr 37 på dörren i tävling.
Framgångsrik rallybil. Foto: BMW Group.

Ursprungs-Minin slutade tillverkas år 2000, men namnet lever kvar i dagens något större Mini.

Drev med alla • Audi Quattro

Silverfärgad Audio Quattro plåtad snett bakifrån.
Lyfte Audi.

1966 var brittiska Jensen först med att bygga en fyrhjulsdriven sportbil, kallad FF. Men bilen var för dyr och bara 320 stycken byggdes. 1980 lyckades en tysk biltillverkare bättre med samma koncept – och sportbilsvärlden blev sig aldrig mer lik. Framför allt i rally innebar Audi Quattro rena revolutionen. Fyrhjulsdriften gav ett oslagbart väggrepp och med förare som Walter Röhrl, Hannu Mikkola och Stig Blomqvist sopade Audi banan med den tvåhjulsdrivna konkurrensen.

För Audi som biltillverkare innebar Quattron ett enormt status- och imagelyft och de fyrhjulsdrivna modellerna är än i dag ett signum för företaget.

Coolt att köra snålt • Toyota Prius

Toyota Prius.
Halvelektrisk föregångare.

Även om Honda var något halvår före med att lansera en hybridbil i slutet av 1990-talet var det Toyota som med modellen Prius fick de riktigt stora framgångarna med tekniken där el- och bensindrift kombineras. Bilens lite annorlunda design var en tydlig signal om att detta var något nytt, och när Hollywoodstjärnor som Cameron Diaz och Leonardo DiCaprio började köra Prius fick bilen ett slags antistatus-status.

I dag har många miljoner Toyota Prius sålts och så gott som alla biltillverkare har hybrid-, laddhybrid- eller rena elbilar i sina modellprogram.

Först in i framtiden • Tesla Model S

Klarblå Tesla plåtad snett framifrån.
Helelektrisk föregångare. Foto: Tesla.

Fram till 2012 var bilar med 100 procent eldrift något enbart för fanatiker som inte brydde sig om att bilarna var slöa, tråkiga att köra och inte rullade längre än några mil innan det var dags att ladda batterierna igen. Superentreprenören Elon Musk visade med Tesla Model S att det faktiskt gick att bygga en elbil med en räckvidd som gjorde längre resor möjliga. Den var dessutom snygg, lyxig och ruggigt snabb. Plötsligt ville människor som funderat på att köpa en ny Porsche eller någon av BMW:s eller Mercedes värstingbilar köra elbil istället.

Text: Martin Engqvist