närbild på rallybil i kurva.

Nystart för rallyfesten

Rally Sweden flyttar från Värmland till Västerbotten. Följer feststämningen med norrut kan vi räkna med hundratusentals entusiaster i skogarna utanför Umeå i slutet av februari.

EN VM-DELTÄVLING i rally är bland det största som kan arrangeras i motorvärlden. I Värmland har Rally Sweden, eller Svenska rallyt som det tidigare hette, varit en stor folkfest sedan det blev ett vinterrally 1964. Vissa vintrar har 200 000 personer gett sig ut i skogarna och slagit läger runt eldar med stolar, matsäckar, grillar, sovsäckar och även hembränningsapparater i snödrivorna.

1965 körde den då 19-årige Stig Blomqvist sitt första Svenska rally i en Saab V4. Han har kört ytterligare 39 – och vunnit sju.

– Svenska rallyt är speciellt. Har man gjort bra ifrån sig där, då har man gjort något märkvärdigt, säger den nu 75-årige legendaren som fortfarande arbetar för Audi och tävlar i historiskt rally.

Porträttbild Stig Blomqvist.
Stig Blomqvist vet hur man kör bil fort. Foto: Tomas Eriksson.

2006 körde Stig sitt sista (?) Svenska rally. Då hade han vunnit tävlingen sju gånger: tre gånger i en Saab V4 och fyra i en Audi Quattro.

RALLY SWEDEN ÄR VM-seriens enda vinterrally, så fina vintervägar är Sveriges enda möjlighet att få behålla ett VM-rally. Det varmare klimatet gör därför att 2022 års rally hålls med Umeå som centralort. Där ser man fram emot att få visa upp staden för hundratusentals åskådare och över 100 miljoner tv-tittare.

– Att ha VM-tävling i Sverige med de stora teamen är en sporre för alla inom sporten. Många länder vill ha VM-tävlingarna, så vi har mycket att tacka välarrangerade tävlingar på fina vintervägar i Värmland för, säger Stig Blomqvist som blev världsmästare 1984, en bragd som ingen svensk klarat av efter det.

människor i skogsglänta runt en lite brasa.
Den erfarna rallypubliken har med sig varma kläder, ved och varmkorv.

I den vassaste VM-klassen, WRC, är tre team anmälda, med tre–fyra bilar vardera.

  • Hyundai (Hyundai i20 N)
  • Toyota (Toyota GR Yaris)
  • M-Sport (Ford Puma).

RALLY FÖRKNIPPAS SÄLLAN med hållbarhet, men i år är bilarna hybrider. En elmotor på 134 hästkrafter kompletterar en turbomotor på 1,6 liter och drygt 300 hästkrafter. Under 2022 körs också bilarna med fossilfritt bränsle, en blandning av syntetisk bensin och biobränsle. I stadsmiljö och på serviceplatser ska bilarna köras på enbart el.

– Men bilarna har inte mycket gemensamt med originalet mer än karossformen, vindruta och lyktor. Årets bilar har fått byggas om en del på grund av batteriet till elmotorn, med bland annat en ny säkerhetsbur, säger Mikael Johansson, redaktör vid Bilsport Rally & Racing.

Och fort går det i skogen.

närbild med fartoskärpa på förare.
Elfyn Evans kör för Toyota och vann Rally Sweden 2020.

– Snittfarten på Rally Sweden 2019 var 113 kilometer i timmen, på hala, smala grusvägar med ett lager snö och is. Farterna höjs, för fem år sedan var snittfarten 103 kilometer i timmen, berättar Jeremias Ericsson på rallysajten emotorsport.se.

STIG BLOMQVIST imponeras av dagens bilar.

– Utvecklingen har varit makalös de senaste 10–15 åren. I dag har bilarna aerodynamik och vingar som ger ett helt annat marktryck än tidigare, det var inget vi tänkte på. Dessutom är drivning och fjädring suveräna. Vi hade lite högre toppfart, men dagens förare har en kurvhastighet som vi inte var i närheten av, säger han.

Teamens bemanning är inte olik en depå i Formel 1. Fabriksstallen Toyota och Hyundai skickar 75–80 personer vardera till Ume. Hos Hyundai kan vi bland annat räkna till 23 mekaniker, sex personer som har koll på väder och väglag, ett tiotal bil-, motor- och dataingenjörer och så vidare.

2 personer mekar med upphängd bil.
De stora teamen har personalstyrkor på 70–80 personer.

– Det är lite skillnad mot på vår tid. Då hade vi tre servicebilar och två chefer, skrockar Stig.

SVERIGE HAR HAFT svårt att få fram förare som får köra i VM-rallyn på senare tid. Men i Rally Sweden sitter 20-årige Oliver Solberg i en Hyundai.

Stig Blomqvist hoppas på nordisk seger.

– Både 21-årige finske Kalle Rovanper i en Toyota och Oliver Solberg kan överraska. För Oliver är det en stor fördel att han får köra Monte Carlo-rallyt innan och vänja sig vid bilen, säger han.

Rally Sweden har sett en del nordiska (läs finska) vinnare på senare år. Men enligt Stig Blomqvist är fördelen med att ha växt upp med vintervägar inte så stor.

– Dagens däck och bilarnas aerodynamik gör att vinterväglag är ganska likt att köra på grus.

rallybil i full fart på vintervit väg.
Det går undan i skogen. Snittfarten på Rally Sweden 2019 var 113 kilometer i timmen.

Dessutom finns tunga namn som mÅste besegras, som fransmannen Sébastien Ogier, världsmästare 15 år i rad (2004–2018), och estländaren Ott Tänak som 2019 bröt Ogiers vinstrad.

Stig Blomqvist är säkert lite avundsjuk på dagens bilar. Men det låter inte som han vill byta liv med förarna.

– Vi hade nog lite roligare, dagens förare är väldigt seriösa. Jag pratade nyligen med pappan till en av toppförarna. Han sade att det var hopplöst att göra något med grabben, i sonens värld är det bara tester och träning, på vägar eller i simulator. ●

Text: Tomas Eriksson. Foto: Rally Sweden/McKlein.

Fakta Rally Sweden/Svenska rallyt

Sex svenska förare har vunnit Svenska rallyt mer än en gång

7 segrar:
Stig Blomqvist – 1971–1973, 1977, 1979, 1982, 1984.

5 segrar:
Björn Waldegård – 1968–1970, 1975, 1978.

3 segrar:
Kenneth Eriksson – 1991, 1995, 1997.

2 segrar:
Carl-Magnus Skogh – 1960–1961.
Tom Trana – 1964–1965.
Mats Jonsson – 1992–1993.

närbild på tre personer som värmer händerna vid en liten brasa i skogen.
Det kan bli kallt i skogen, men fansen är tåliga.

Finsk dominans
De senaste 25 åren har rallyt haft 15 finska vinnare, varav Marcus Grönholm vunnit fem gånger.

Tre gånger som rallyt ställts in

  • 1974 (bensinkris).
  • 1990 (varm vinter).
  • 2021 (corona).

Kallast
Minus 41 grader (1966).

Nytt för i år

  • Hybridbilar, där vissa delar av transportsträckorna bara får gå på el, vilket gör att det krävs starka elmotorer.
  • Fossilfritt bränsle.
  • En kamera som ska identifiera farliga platser för åskådarna.

VM i rally 2022
WRC, World Rally Championship, har 13 deltävlingar, där Rally Sweden är det enda vinterrallyt. Serien startar med Monte Carlo-rallyt i januari och avslutas i Japan i november.