Ny gul folkabuss bredvid äldre blågrön folkabuss.

Laddade nyheter

Det är ingen tvekan om att elbilen har fått sitt genombrott. Kombis Ia Wadendal spanar in några av nästa års hetaste eldrivna nyheter, från familjebilar till fartvidunder.

Volkswagen – en modern folkabuss och en sportig suv-coupé

Äntligen kommer den elektrifierade versionen av folkabussen – ID Buzz. För den som har ljuvliga minnen av långfärder i den ikoniska folkabussen blir det nog spännande att se en modern och utsläppsfri variant rulla på vägarna någon gång nästa sommar.

Enligt den tyska tekniksajten Edison kan priset för en ID Buzz hamna mellan 400 000 och 600 000 kronor, beroende på batteristorlek och utrustningsversion.

ID Buzz kommer att ha så kallade flexibla sittplatser, vilket innebär att det går att möblera om en del i fordonet. Bussen kommer förstås att ha uppkopplingsmöjligheter, och en viss nivå av autonom körning erbjuds. Batterierna ligger monterade i golvet och Volkswagen utlovar rymliga utrymmen för hela familjen.

Nästa år kommer också Volkswagens eldrivna suv-coupé – ID 5 GTX. Både ”elegant och sportig” enligt tillverkaren. Bilen har fyrhjulsdrift och drivs av två elmotorer, en per axel. Räckvidden uppges vara 49,7 mil på en laddning. Priset kommer att ligga på cirka 530 000 kronor och uppåt, enligt flera motortidningar.

Bronsfärgad Nissan Ariya fotograferad snett framifrån.
Nissan Ariya går att få med både fyrhjuls- och tvåhjulsdrift.

Nissan – eldriven crossover som ger bra räckvidd och prestanda

De första leveranserna av elbilen Nissan Ariya kommer i början på 2022. Det här är en suv som har ungefär samma mått som Volkswagens ID 4.

Det finns fem olika versioner att välja på; Ariya går att få med både fyrhjuls- och tvåhjulsdrift och det finns även en prestandaversion. Räckvidden för versionerna med de största batteripaketen landar runt 50 mil.

Nissan Propilot-system erbjuder en viss nivå av självkörning, och föraren möter en avskalad instrumentpanel där två skärmar och några beröringskänsliga integrerade knappar är det enda som syns.

Den starkaste elmotorn ger 242 hästkrafter och ett maximalt vrid på 300 Newtonmeter (Nm).

Nissan Ariya kommer enligt europeiska motortidningar att kosta från 410 000 kronor och uppåt.

Grå Mégane E-Tech på väg i bergigt landskap, fotograferad snett framifrån.
Renault Mégane E-Tech har en räckvidd på mellan 30 och 47 mil, beroende på vilken version man väljer.

Renault – en helt ny slags Mégane

Den populära kombin Renault Mégane dyker upp i en helt eldriven version under 2022. Renault vill gärna betona att även om namnet Mégane hänger kvar så är den elektrifierade E-Tech en helt ny bil, byggd på plattformen för koncernens elbilar – CFMB-EV. Det innebär bland annat en ny design, ökad rymlighet i interiören och en hela 24 tum stor infotainmentskärm.

Mégane E-Tech kommer i två versioner. Den första har ett 60 kWh batteripaket som ger föraren 218 hästkrafter och 300 Nm i vridmoment att leka med. Räckvidden ska ligga på 47 mil, enligt tillverkaren.

Men också en något mindre kraftfull version erbjuds, med ett 40 kWh batteri som ger 130 hästar och ett vridmoment på 250 Nm. Här stannar räckvidden vid 30 mil.

Vad priset för el-Méganen hamnar på är fortfarande oklart – ett par europeiska motorsajter gissar på strax under en halv miljon kronor.

Blå Mustang Mach-E i stadsmiljö fotograferad snett framifrån.
Inget V8-muller – men eldrivna Ford Mustang Mach-E har massor av hästkrafter.

Ford – nu kommer den vassaste versionen av el-Mustangen

Den eldrivna Ford Mustang Mach-E rullar redan på vägarna, men nästa år dyker värstingversionen upp. Mach-E GT ger dig 487 hästkrafter och ett vridmoment som ligger på ofattbara 860 Nm – vilket ger en acceleration från 0 till 100 på bara 3,7 sekunder.

Fyrhjulsdrift och två elmotorer, plus adaptiv fjädring, lär tilltala den som är på jakt efter ett fartvidunder. Att bilen har ett körläge som heter ”Untamed” säger ju en del.

Batteripaketet är på 88 kWh och en räckvidd på 50 mil utlovas. Vid laddstationer som har 150-kW-laddning kan den nya Mach-E GT snabbladdas på bara 10 minuter, enligt Ford.

Enligt amerikanska motorsajter får köparen räkna med att betala minst 600 000 kronor – troligen mer – för detta ekipage.

Stor grå Audi A6 e-tron i studiomiljö fotograferad snett bakifrån.
El-eleganten A6 e-tron.

Audi A6 – stor direktörsbil med slanka linjer

I slutet av 2022 kommer sportbacken (halvkombin) Audi A6 i en helt elektrifierad version, byggd på den sprillans nya plattformen PPE (Premium Platform Electric).

A6 e-tron är nästan fem meter lång och 1,96 meter bred. Det 100 kWh starka batteripaketet och en 800-volts laddteknik ska enligt Audi ge en räckvidd på 70 mil, och 0 till 100 avverkas på mindre än fyra sekunder. Precis som Mustang-värstingen erbjuder Audi i A6 e-tron ett vridmoment på 800 Nm.

Givetvis har bilen också Audis klassiska quattro-drift – en elmotor på varje axel levererar drivning på alla fyra hjulen vid behov.

Vad priset på A6 e-tron landar på är ännu höljt i dunkel, men eftersom laddhybriden A6 kostar över 600 000 kronor kan man nog lägga på ytterligare ett par hundratusen.

Röd Tesla fotograferad på landsväg med fartoskärpa, fotograferad snett uppifrån bakifrån.
Tesla Model Y Performance gör 0 till 100 på 3,7 sekunder.

Tesla – värstingversionen av Model Y

Leveranserna av Tesla Model Y har redan satt i gång så smått, men nästa år kommer också en vassare version av Elon Musks elsuv. Om nu Tesla får klartecken för den nya fabriken i Berlin blir det kortare väg till kunderna i Sverige.

Enligt de uppgifter som sipprat ut har Model Y Performance 450 hästar och gör 0 till 100 på 3,7 sekunder. Det är 21-tumsfälgar som erbjuds, bromsarna har uppgraderats och den som vill kan klämma in sju passagerare i bilen.

Räckvidden efter laddning ska ligga på strax över 50 mil. Priset? Minst 700 000 kronor, antagligen mer.