”MANNEN SOM FORMGAV 1900-talets Amerika.” Charles Eames (1907–1978) mest ärofyllda epitet är onekligen hedrande men inte helt sant. Det som designern och arkitekten har blivit mest känd för – möbler av glasfiber och plywood – har i allra högsta grad tillkommit i samarbete med hustrun, konstnären och formgivaren Ray Eames.

Det kreativa paret möttes på Cranbrook Academy of Art i Michigan 1940 och uppenbarligen uppstod stor passion, för redan 1941 var Charles frånskild, nygift och rotad med Ray i Kalifornien. I dag skulle duon sannolikt kallas arbetsnarkomaner; att arbeta 13 timmar per dag, sex dagar i veckan var ingen ovanlighet. Arbete och privatliv flöt ihop, gästerna och de konstnärliga samarbetena var många. I Eames Office, deras kombinerade hem och experimentverkstad i ett före detta garage i Venice utanför Los Angeles, skapades möbler, industridesign, hus, grafik och film ända till Rays död 1988.

Redan 1940 hade Charles, tillsammans med vännen Eero Saarinen, vunnit första pris i en designtävling med The Par i design: Charles och Ray Eames Organic Chair, en stol formpressad av en enda bit plywood. Stolen gick inte att massproducera med tidens teknik, men Charles gav inte upp idén och fortsatte arbetet tillsammans med Ray.

I och med andra världskriget uppstod en rad utmaningar för duon, bland annat materialbrist – men också nya möjligheter. På uppdrag av marinen utvecklade Eames spjälor av limträ för skadade soldater. En lönsam affär som möjliggjorde fortsatta experiment med glasfiber och plywood, och 1945–1946 skrev paret in sig i designhistorien med kroppsformade Dining Chair, låga stolfåtöljen Lounge Chair Wood och elefantpallen. Möbler som liksom kontorsstolen EA117 säljs i både nytt och begagnat skick än i dag.

För riktiga Eames-fans är Case Study House No. 8 i Santa Monica, byggt 1949, väl värt ett besök – experimenthuset som blev Rays och Charles hem under resten av deras liv. Husets öppna stålkonstruktion med enorma fönster, och placering i bevarad natur bland trädens skugga och fåglarnas kvitter, är en förebild för många moderna bostäder. ●
Text: Christina Bild.
