Den är motorsvag, rostbenägen, kall och högljudd. Maxhastigheten är på 90 kilometer i timmen, krocksäkerheten är usel och finesser saknas. Ändå är Citroën 2 CV en av historiens mest älskade bilar. Per Westin har kört sin sedan 1968.
VAD GÖR MAN om en av bilmotorns kolvar går av, och man befinner sig mitt i Sahara? Fundera på det medan ni läser vidare.
Den här historien börjar med en pojke i tioårsåldern i Mariefred som fått en ny Dinky Toys-bil – en Citroën 2 CV. Där och då bestämde han sig: En sån vill jag ha.
Sju–åtta år senare, 1968, var pojken körkortsmogen och mycket sugen på en riktig 2 CV när hans jämnåriga vänner främst suktade efter Volvo Amazon. Så fick hans mor jobb som hälsoinspektör i Mariefred och behövde en bil för sina inspektionsrundor till restaurangerna i kommunen. Tillsammans köpte de en 1959 års 2 CV som gått 8 000 mil, för det för tiden ganska höga priset 3 000 kronor.
PER WESTIN, SOM den nu vuxne mannen heter, beskriver Citroën 2 CV som en livsstilsbil.
– Kvaliteten var väl inte lysande, motorn var på 12,5 hästar och topphastigheten var 85–90 kilometer i timmen. Den var också rostkänslig. Mina Amazonkompisar ansåg att jag inte var klok, säger Per Westin när han visar oss bilen han och hans mor köpte för 54 år sedan.
Nu har den gått 67 000 mil, medan Amazonerna med stor säkerhet rostar i bilhimlen.
2 CV:n har sina brister, men det fanns också fördelar som Per kontrar med.
– Den har mycket komfortabel fjädring och drar bara 0,45 liter per mil, de flesta bilar drog över en liter milen på den tiden. Det är en lättmekad och väldigt social bil, så fort man stannar kommer folk och vill prata.
NÅGRA ÅR EFTER köpet hade Per redan tagit en tur till Grekland i sin 2 CV som nu trimmats till 18 hästkrafter. 1973, under brinnande Norrmalmstorgsdrama, ställdes kosan mot söder. Efter några veckor kördes 2 CV:n på färjan till Tanger för ett äventyr på den afrikanska kontinenten – i Marocko, Mauretanien och det Västsahara där det pågick strider mellan spanska kolonisatörer och befrielserörelsen Polisario.
– Vår plan var att ta oss ner till Liberia, men det var otrevligt med alla strider och dessutom började vi få slut på pengar, så vi vände, berättar Per Westin.
Vid den här tiden hade 2 CV också blivit hippierörelsens favoritbil, enkelhet och den låga bensinförbrukningen gjorde att ägandet kunde ses som en antikapitalistisk handling riktad mot de fläskiga, bensinslukande amerikanska bilarna.
Per var aldrig hippie. Han var tekniker och älskade att meka. Något han fick göra hösten 1986 när han fick för sig att åka till Ghana på den afrikanska västkusten med sin 2 CV, en resa på 2 300 mil tur och retur som tog fem månader.
Det var här kolven gick av, mitt i öknen. Många människor skulle ha fått panik. För Per var det odramatiskt.
– Jag hade kolvar, cylindrar, koppling, ventiler och alla delar till tändsystemet i bagageutrymmet. Kolven var bytt på 45 minuter, berättar han.
Andra extra minnesvärda resor är de två turerna till Island med färja via Färöarna och den till Nordkap i 38-gradig kyla med ett värmesystem som enligt Per mer luktar än värmer.
PER OCH HANS nuvarande fru Barbro bor i Ådalen utanför Fjärdhundra i Uppland. Det är en gammal vikingabygd dit stora skepp kunde ta sig från Mälaren upp till det som då var ett ö-landskap, men som genom landhöjningen blivit prima svensk jordbruksmark. Per flyttade hit från Stockholm 1989. Barbro, som han kände från ungdomen i Mariefred, kom hit för elva år sedan. Som det brukar vara hos bilintresserade människor med gott om uthus står det flera godingar på gårdsplanen och i garagen. Men bara franska bilar göre sig besvär.
– Ytterligare en 2 CV, av den lite nyare modellen, två Panhard och en Citroën DS förstås, den klassiska paddan. Och så en lite nyare Cactus.
LÄNGRE TURER NU för tiden handlar ofta om att åka till 2 CV-träffar. Där möter de andra ägare, alla de som alltid hälsar på varandra ute på vägarna.
Barbro följer gärna med.
– Man träffar så många trevliga människor på träffarna. Det är riktiga familjefester, inte bara en massa gubbar som pratar bilar. Jag pratade med någon som hade varit på Mercedes-träff, dit följde fruarna bara med en gång, säger hon.
På kvällarna drar de ofta upp planer för framtida resor.
– Jag tog fram en karta och kollade häromkvällen. I Europa är det bara Albanien och Irland som jag inte kört i med 2 CV:n. Albanien vet jag inte så mycket om, men Irland tycker vi båda skulle vara kul. ●
Text: Tomas Eriksson. Foto: Tomas Eriksson och privata.
Citroën 2 CV
➞ Tillverkningsår: 1948–1990.
➞ Antal tillverkade: 5 114 966.
➞ Motorstyrka: 9–32 hästkrafter.
➞ Antal cylindrar: 2 (boxer).
➞ Volym: 375–602 cm3.
➞ Importerades till Sverige: 1952–1967. Sedan satte nya svenska säkerhetsregler, bland annat bälteskrav, stopp. Men efter ett privat initiativ började den åter importeras 1979.
➞ Smeknamn: Lill-cittran, Dodoche (Frankrike), Lingonplockaren (Finland), haschkiosken (på hippietiden).
➞ Krav på fjädring: Att man ska kunna åka över en nyplöjd åker i hög hatt och med en korg ägg i baksätet utan att hatt ramlar av eller ägg går sönder.* (* Källa: anekdotisk)
Kända 2 CV-åkare
➞ James Bond fick fly i en 2 CV när hans Lotus förstörts i filmen Ur dödlig synvinkel.
➞ Jan Myrdal och Gun Kessle reste till Afghanistan, Indien och Iran i en 2 CV.
➞ Dupont och Dupond i Tintin.
➞ Den danske rocksångaren Kim Larsen, som bara ägde två bilar under sin livstid, båda var 2 CV.
➞ Pelle Svanslös, som levererades till den familj han lever hos i en 2 CV.
(Källa: Wikipedia)